Lær å elske din mammakropp

0
Illustrasjonsfoto: Shutterstock
Illustrasjonsfoto: Shutterstock
Strekkmerker, løs hud, hengende bryst, hemorider.. Listen er lang over ting nybakte mødre misliker ved kroppen sin etter å ha bært frem et barn. Men, og vi presiserer igjen, du har bært frem et barn!  Tenk på den fantastiske reisen kroppen din har vært igjennom og hva den har skapt. Er det ikke utrolig?
[td_social icon_style=»4″ icon_size=»32″ facebook=»#» instagram=»#» twitter=»#»]

Vi er alle fanget i en kropp, og for de fleste forandrer den seg gjennom årene. Et svangerskap er et av de største prosessene en kvinnekropp går igjennom, det hadde vært rart om det ikke satt sine spor – er du ikke enig? Riktignok bruker mange nybakte mødre mye tid på å studere seg selv i speilet, drømme om den kroppen de en gang hadde, og klarer ikke helt riktig å forsone seg med sitt nye skall. Slik tar du ett oppgjør med mammakroppen, en gang for alle:

1. Studer deg selv naken i speilet

Hva ser du? Fokuser på det positive. Du har to velfungerende bein, to armer og et vakkert hjerte som slår. Er du ikke heldig som er frisk og rask? Som har helsen til å leke med barna, som har muligheten til å se de vokse opp, som har overskudd til å gi dem all den kjærlighet de trenger.

2. Tenk positive tanker om kroppen din – det fortjener den!

Når andre forteller deg at du ser flott ut, ta det til deg! Ikke avverg situasjonen med «nei, dett´a her? Det har nå sett bedre ut». Om noen gir deg komplimenter er det ikke for å lyge, men rett og slett fordi du ser flott ut.

3. Ikke tenk «hva om»

En perfekt kropp er ikke synonymt med lykke. Da ville de fleste av oss gått rundt å vært ulykkelige. Vi har alle våre særtrekk og preg som gjør oss til dem vi er. Å tenke på hva som kunne vært bidrar ikke til noe godt. Du er den du er, i dag. Det er det du skal jobbe med, og lære å like. Du er fantastisk, akkuratt slik du er.

4. Ha et sunt kosthold og tren gjevnlig

Å spise sunt gir deg energi og overskudd, og hva er vel bedre enn det? Å ta vare på egen kropp gjennom riktig kosthold og trening gir gode følelser og mestring. I stedet for å fokusere på hva du ikke kan, gjør det du faktisk kan for å holde deg frisk og sunn.

5. Takk kroppen din

I stedet for å kritisere kroppen for dens skavanker, takk den. Begynn gjerne hver morgen med en hyllest til kroppen. Fortell den hva du setter pris på. Husk at du aldri ville hatt dine barn uten den, den fortjener verdens største takk.

SHARE
Previous articleErgobaby Hybridsjal
Next articleAtopisk eksem og mat
Warning: A non-numeric value encountered in /customers/1/4/c/barnasutvalgte.no/httpd.www/wp-content/themes/Newspaper/includes/wp_booster/td_block.php on line 1008 Notice: compact(): Undefined variable: limits in /customers/1/4/c/barnasutvalgte.no/httpd.www/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 860 Notice: compact(): Undefined variable: groupby in /customers/1/4/c/barnasutvalgte.no/httpd.www/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 860