De fleste foreldre ønsker at barnet skal sovne fornøyd om kvelden, og aller helst sove natten gjennom uten hyppige oppvåkninger.

Babyer er fra fødsel av selvstyrte med tanke på søvn. Tre derfor ikke sove-rutiner ned hodet på en nyfødt baby. En nyfødt har et stort behov for å spise jevnt gjennom hele døgnet, og det er helt normalt at han kun sover få timer av gangen. Responder på gråten, trøst og gi han mat så ofte han ber om det. Prioriter å sove når han sover, og la heller huset være litt rotete i denne perioden – du trenger den søvnen du kan få!

Se også: Slik skaper du regelmessig dagsøvn

Fra babyen er 6 uker gammel, kan du så smått begynne å innføre rutiner rundt sovingen. Vi anbefaler at du finner en legge-rutine som passer for deg, og som gir barnet et signal om at «nå er det snart natt» allerede før han plasseres i sengen. Eksempelvis kan dere gi han et bad, skifte til pysj, og amme i et mørk rom før han legges ned. Gjenta den samme rutinen til samme tid hver eneste dag. Prøv å stå opp til en fast tid om morgenen, det gir barnet et signal om hva som er dag og hva som er natt.

I løpet av denne perioden fra babyen er 6 til 12 uker gammel, bør dere se på sovetreningen som «trening», og justere planen der det trengs. Kanskje trenger han å sove mer eller mindre på dagtid, og dermed flytte leggetidspunktet? Uansett, barnet forandrer seg stort i denne perioden, og du vil oppleve at han gradvis vil forflytte døgnrytmen sin til å sove mer på natten og mindre på dagen etterhvert som han nærmer seg 3 måneders alder.

Artikkelen fortsetter under bildet.

EN TROFAST VENN: Å sove med et kosedyr eller en klut kan gi barnet trygghet. FOTO: Shutterstock

4 til 6 måneder

Etter tre måneders alder har de fleste barn begynt å få en bedre soverutine, og noen har kanskje allerede droppet flere av måltidene på natten. I følge eksperter er barnet, mellom 4 og 6 måneder, i stand til å sove 8-12 timer i strekk. Igjen er barn forskjellige her, som på andre områder. Mens noen tidlig sover 6 timer i strekk, kan det for andre drøye til de er over året. Det er derfor viktig at du legger gode rutiner til rette for at barnet skal få dette til når det er klar. Før du starter sovetrenign med barnet, er det greit å forsikre seg om at barnet er frisk og ikke har plager med nakken, ørene eller har andre tilstander som kan gjøre det vanskelig å sove. Ved sykdom er barnet i en unntakstilstand, og trenger mengder av trøst og nærhet – da bør dere ta en pause fra søvntreningen.

Ulike metoder

Det finnes mange forskjellige måter å lære babyen å sovne, og de endres i takt med nye generasjoener og forskning. Det er slettes ikke unormalt at metoder dine foreldre brukte på deg, er frarådet i dag. Likevel ønsker vi ikke her å anbefale eller fraråde metoder, men å gi deg en presentasjon av et utvalg teknikker – det forblir ditt valg å velge den som passer dere best. Velg en teknikk du føler deg komfortabel med, som du vet du er i stand til å gjennomføre, og som du tror barnet vil respondere positivt på. At du er konsis, og gjennomfører kveld etter kveld står sterkere enn hvilken metode du velger.

De fleste søvnteknikker følger en av disse grunnleggende metodene:

Gråt/skrikekurer (6mnd +)

Felles for disse teknikkene er at de sier det er greit å la barnet gråte når det legges, men ikke hysterisk. Typisk for disse er at barnet legges i sengen sin i våken tilstand, og det tillates at barnet gråter mens foreldrene nå og da går inn i rommet for å trøste uten å ta barnet opp. Den mest kjente er Ferbers metode, utviklet av barnelegen Richard Ferber på 1980-tallet. Metoden kan følges til punkt og prikke, eller justeres til en «Ferber light» – hvor en av foreldrene sitter i samme rom som barnet istedetfor å forlate det.

Ferbers metode

Når dere gjennomfører «Ferber», som med andre metoder, bør barnet legges til samme tid og på samme sted hver kveld. Gjennomfør leggeritualet som vanlig for å signalisere for barnet at det er natt. Metoden går ut på å legge barnet som vanlig, gå ut av rommet, vente de oppgitte minuttene, for så å gå inn til barnet for å trøste det i 1-2 minutter.

Den første natten venter du 3 minutter før du går inn første gang, 5 minutter andre gang og 10 minutter tredje gang. Vent 10 minutter før du går inn videre, dersom barnet fortsatt er våkent og gråter.

Den andre natten venter du 5 minutter før du går inn første gang, 10 minutter andre gang og 12 minutter tredje gang. Vent 12 minutter før du går inn videre, dersom barnet fortsatt er våkent og gråter.

Den tredje natten venter du 10 minutter før du går inn første gang, 12 minutter andre gang og 15 minutter tredje gang. Vent 15 minutter før du går inn videre, dersom barnet fortsatt er våkent og gråter.

Den fjerde natten venter du 12 minutter før du går inn første gang, 15 minutter andre gang og 17 minutter tredje gang. Vent 17 minutter før du går inn videre, dersom barnet fortsatt er våkent og gråter.

Den femte natten venter du 15 minutter før du går inn første gang, 17 minutter andre gang og 20 minutter tredje gang. Vent 20 minutter før du går inn videre, dersom barnet fortsatt er våkent og gråter.

Den sjette natten venter du 17 minutter før du går inn første gang, 20 minutter andre gang og 25 minutter tredje gang. Vent 25 minutter før du går inn videre, dersom barnet fortsatt er våkent og gråter.

Den syvende natten venter du 20 minutter før du går inn første gang, 25 minutter andre gang og 30 minutter tredje gang. Vent 30 minutter før du går inn videre, dersom barnet fortsatt er våkent og gråter.

Sove uten gråt

Metodene for lære barnet å sovne uten gråt har et fellestrekk – foreldrene er alltid i umiddelbar nærhet for å tilby trøst og trygghet.

Opp / Ned – metoden

Denne metoden stammer fra Tracy Hoggs bok «The baby Whisperer», og er hyppig i bruk i norske hjem. Etter den faste leggerutinen legges barnet i sengen sin. Dersom barnet begynner å gråte bør du først forsøke å trøste barnet i sengen, ved å snakke rolig eller stryke på det. Dersom det ikke virker, tar du barnet opp av sengen og trøster det til det slutter å gråte.

I det øyeblikket barnet roer seg, legger du barnet tilbake i sengen sin. Dersom barnet nok en gang begynner å gråte eller virker veldig fortvilet, tar du det opp for å trøste. Forsøk alltid å trøste barnet i sengen før du tar det opp. Prosessen gjentas helt til barnet sovner. For noen kan dette ta timesvis, så vær tålmodig. Forhåpentligvis vil barnet sovne raskere for hver dag som går. Benytt gjerne metoden til både kvelds og dagsoving, og dersom barnet våkner på natten.

Warning: A non-numeric value encountered in /customers/1/4/c/barnasutvalgte.no/httpd.www/wp-content/themes/Newspaper/includes/wp_booster/td_block.php on line 1008